Wat zijn de ingrediënten van een hit? En waarom onthouden we het ene liedje zoveel beter dan het andere? Muziekwetenschappers Ashley Burgoyne en Henkjan Honing onderzoeken dat aan de hand van muziek uit het Eurovisie Songfestival.

In het online experiment Hooked on Music, dat onlangs werd gelanceerd, krijg je liedjes te horen uit verschillende edities van het Eurovisie Songfestival. Hoe sneller je het nummer herkent, hoe meer punten je kunt verdienen. De muziek valt steeds een paar seconden weg, en dan moet je als luisteraar aangeven of het liedje daarna op het juiste punt weer verdergaat. Zo test je je eigen muziekkennis.

Met het experiment willen de onderzoekers meer te weten komen over wat liedjes herkenbaar maakt en hoe we muziek onthouden op de lange termijn. ‘De luisteraar wordt vaak onderschat,’ vertelt hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing, ‘maar geheugen en luisterervaring hebben een enorme invloed op hoe je muziek hoort en waardeert. Dat willen we in kaart brengen.’

Minder bekende muziek

Hooked on Music is het vervolg op een experiment van een paar jaar geleden, waarin dezelfde onderzoekers uitzochten hoe snel mensen popliedjes herkennen. Dat onderzoek was heel succesvol, vertelt hoofdonderzoeker Ashley Burgoyne, maar had achteraf gezien ook een zwakke plek: het richtte zich op razend populaire Engelstalige popnummers (denk aan Wannabe van de Spice Girls en Just Dance van Lady Gaga). Daardoor was het voor veel deelnemers makkelijk om zich de liedjes te herinneren.

‘Het nieuwe experiment hebben we wat uitdagender gemaakt,’ zegt Burgoyne, ‘met muziek die minder bekend is, om zo te testen of ons eerdere model dan nog steeds klopt. We hebben gekozen voor liedjes van het Eurovisie Songfestival, want dat zijn over het algemeen nummers die mensen weleens gehoord hebben, maar niet heel vaak.’

Wie helemaal niets met het Eurovisie Songfestival heeft, zal in dit experiment waarschijnlijk geen hoge score behalen. Maar niet getreurd: er komen ook vergelijkbare onderzoeken aan waarin andere muziek centraal staat, zoals een experiment met kerstliedjes dat later dit jaar wordt gelanceerd.