7 July 2016
Gerbrandy stelt in de Science Guide van 7 juli: 'Wij hebben het over de vraag of het mogelijk is om adequaat in het Engels onderwijs te geven. Ik denk dat wij dat kunnen en als we dat niet kunnen dan moeten we het leren, maar ik mis een heel belangrijk punt. Onderwijs is niet alleen adequaat overbrengen van informatie, maar is ook bezieling, enthousiasme en liefde. Ik moet de eerste Nederlandstalige docent nog tegenkomen die in staat is om niet in zijn moedertaal, maar in het Engels diezelfde bevlogenheid en hartstocht over te brengen als in zijn moedertaal.'
Cijfers van de Universiteit van Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Maastricht tonen aan dat aanmeldingen Engelstalige opleidingen aanzienlijk stijgen. Grootste voorstander van het Engelstalig onderwijs, Martin Paul, voorzitter van de Universiteit Maastricht wil zeker niet alle bacheloropleidingen in het Engels aanbieden. 'Momenteel is 30 procent van alle bacheloropleidingen in het Engels. Ik vind dat in de toekomst voor iedere Nederlandse student het mogelijk moet blijven om Nederlandstalig onderwijs te volgen .'
Een commissie van de KNAW gaat kijken naar de feiten en de waarde van Engelstalig universitair onderwijs. Een KNAW-rapport hierover kan dan door zowel universiteiten als hogescholen als handleiding worden gebruikt.