Het idee dat de wereld kan worden begrepen aan de hand van patronen en onderliggende principes is een van de belangrijkste inzichten van de mens. In ‘Een wereld vol patronen’ gaat UvA-hoogleraar Rens Bod in op deze uniek menselijke zoektocht die meer dan 40.000 jaar geleden begon met het krassen van streepjespatronen op mammoetbotten en leidde tot de wetenschappen van vandaag.
Een wereld vol patronen Rens Bod

Welke routes heeft de menselijke kennis doorlopen om uit te groeien tot onze moderne inzichten over natuur en cultuur? Bod, hoogleraar Computationele en digitale geesteswetenschappen aan de UvA, laat in zijn boek zien welke rol patronen en principes in verschillende culturen hebben gespeeld. Hij verschuift de natuurwetenschappen en Europa uit hun centrale positie, waarna de ene na de andere ontdekking volgt. Zo legt hij uit dat inenting niet in Europa maar in China is uitgevonden, vele wiskundige en sterrenkundige inzichten op het conto van de Indiase Kerala-school staan, en rechtswetenschappelijke concepten zowel de astronomie als de taalkunde hebben vormgegeven.

Prof. dr. L.W.M. (Rens) Bod

Departement Mediastudies

Publicatiegegevens

Rens Bod: Een wereld vol patronen (Uitgeverij Prometheus 2019). ISBN: 9789035136793