You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Actrice, theatermaker en schrijfster Dilan Yurdakul is per 1 september 2024 benoemd tot honorary fellow aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het thema van haar fellowship is 'De uitdrukking van migratie binnen literatuur en film'.
Dilan Yurdakul (foto: Bob Bronshoff)

Yurdakul zal onder andere samen met studenten onderzoeken hoe het narratief van migratie in literatuur en film tot uitdrukking komt. De focus zal liggen op het ontdekken van een nieuw perspectief op migratie vanuit de derde generatie, omdat deze – zoals Yurdakul ook heeft ervaren – vaak beter met afstand naar haar familie kan kijken.

De effecten van migratie

In haar recent verschenen roman Maskerziel beschrijft Yurdakul hoe zij als vrouw van Turkse afkomst uit de derde generatie aanloopt tegen gaten in haar identiteit en hoe deze haar hebben gevormd. Welke thema’s zijn terugkerend? Wat is de rol van de vrouw binnen deze vertellingen? Maar ook: welk verschil is er tussen de generaties?

In haar fellowship zal het zwaartepunt liggen op verhalen van (arbeids)migranten uit Turkije die zich vanaf de jaren 1960 permanent in Nederland vestigden. Samen met studenten zal Yurdakul de effecten die migratie teweegbrengt onderzoeken. Daarbij zal ze inzoomen op de verandering van dit narratief van de eerste tot de huidige generatie, aan de hand van Europese literatuur en films en persoonlijke verhalen van de studenten.

Splitsing van het denken en voelen

‘Vanwege mijn achtergrond ben ik geboeid door de wrijving tussen vrijheid en identiteit, tussen autonomie en gemeenschap’ aldus Yurdakul. ‘In mijn werk onderzoek ik de menselijke staat en reflecteer ik op de wereld en de gebeurtenissen om mij heen. Familie, patronen, migratie en het vrije zelf staan centraal. Door verschillende perspectieven in beeld te brengen is voor mij duidelijk geworden dat de splitsing tussen landen zich vertaalt naar de splitsing van het denken en het voelen.’

Marleen Rensen, universitair docent Europese studies en projectleider van Amsterdam Diaries: ‘Ik verheug me erop om samen met Dilan Yurdakul en studenten verhalen van de 'stille vrouwen' in Amsterdam te verzamelen; de eerste generatie vrouwelijke migranten van wie we nog zo weinig weten. Hoe doe je dat, en wie kan/mag dat doen, en in welke vorm?’

Dilan Yurdakul studeerde Europese studies en Duitse taal en cultuur aan de UvA. Naast haar werk als actrice is zij theatermaker en schrijfster. In haar voorstellingen Door de Schaduw Heen en Alter zoomt zij in op identiteit en depressies, maar ook op familie en de fragmentatie die migratie teweegbrengt. In het voorjaar van 2024 verscheen haar debuutroman Maskerziel.