You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Weixuan Li is met haar scriptie 'Deciphering the art and market in the Dutch Golden Age: Insights from digital methodologies' genomineerd voor de UvA-scriptieprijs 2019. Uit 23 inzendingen van de Faculteit der Geesteswetenschappen is haar scriptie als facultaire winnaar gekozen door de selectiecommissie bestaande uit Fred Weerman (decaan), Irene Zwiep (onderzoeksdirecteur Amsterdam Institute for Humanities Research), Carlos Reijnen (onderwijsdirecteur Graduate School of Humanities) en Thomas Vaessens (onderwijsdirecteur College of Humanities).

Weergaloos rijk en gelaagd

Weixuan heeft in haar scriptie aan de hand van historische databases bekeken hoe de schilderkunst en -productie zich ontwikkelde in de Gouden Eeuw. Zij ontving voor haar scriptie een 9,5.

De selectiecommissie is vol lof over de scriptie van Weixuan:

‘Weixuan Li levert in haar weergaloos rijke en gelaagde scriptie een bijdrage aan zowel methodologische ontwikkelingen als historische vraagstellingen en weet zo een over-bestudeerd onderwerp als de schilderkunst van de Gouden Eeuw wetenschappelijk nieuw leven in te blazen. Weixuans scriptie is een mooie balans tussen methodologische vernieuwing en aanscherping van de kunsthistorische stand van kennis. Een innovatief en interdisciplinair onderzoek en een prachtig voorbeeld van het potentieel van de digitale geesteswetenschappen.

Weixuan Li laat aan de hand van concrete kunsthistorische vragen zoals kunstproductie, stijl en de markt in de Gouden Eeuw de metadata van bestaande databases spreken, aangevuld met text mining van historische teksten en archiefmateriaal. Door visualisatie, verificatie en upscaling van bestaande kennis en nieuwe identificaties en het vergaren van informatie over ontwikkelingen zoals patronen in productie of geografische verspreiding en conceptuele, iconografische networks laat Weixuan zien hoe haar op maat gemaakte computationele methodes het kunsthistorisch onderzoek verrijken.’

UvA-scriptieprijs

In totaal zijn zes scripties genomineerd voor de UvA-scriptieprijs, van elke faculteit één. Uit de genomineerden selecteren de juryleden (de decanen van de faculteiten of hun vervangers) in een gezamenlijke zitting de winnaar. De winnaar van de UvA-scriptieprijs ontvangt € 3.000, de overige facultaire winnaars ontvangen ieder € 1.000. De UvA-scriptieprijs 2019 wordt uitgereikt tijdens de Universiteitsdag op zaterdag 15 juni.