Precies veertig jaar geleden, in juni 1981, werd aan de UvA een conferentie gehouden over popmuziek: Popular Music Perspectives. Het was waarschijnlijk wereldwijd het eerste evenement dat helemaal gewijd was aan het wetenschappelijk bestuderen van populaire muziek. Voor veel muziekwetenschappers markeert de conferentie de geboorte van Popular Music Studies als academisch vakgebied.

De conferentie leidde namelijk in 1981 tot de oprichting van de International Association for the Study of Popular Music (IASPM), nog altijd de grootste organisatie ter wereld voor wetenschappelijk onderzoek naar popmuziek, met inmiddels 15 lokale afdelingen en bijna 1400 leden.

‘Pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw begon men popmuziek te zien als iets wat het waard was om wetenschappelijk te bestuderen’, vertelt UvA-muziekwetenschapper Oliver Seibt, voorzitter van de Benelux-tak van de IASPM. ‘Aanvankelijk gebeurde dat vooral door sociologen en literatuurwetenschappers; in de musicologie kwam er pas veel later aandacht voor. Maar inmiddels is Popular Music Studies, mede dankzij de IASPM, onderdeel van het onderwijs en onderzoek aan honderden universiteiten wereldwijd.’

40-jarig jubileum

Op 22 juni 2021 organiseert IASPM Benelux een evenement om het 40-jarige jubileum van de conferentie te vieren. Vooraanstaande muziekwetenschappers die deelnamen aan de conferentie van 1981 delen daarbij hun herinneringen aan het evenement. Daarnaast komen de ontwikkelingen aan bod die het vakgebied in de afgelopen vier decennia heeft doorgemaakt.

Dr. F.O. (Oliver) Seibt

Capaciteitsgroep Muziekwetenschap