For best experience please turn on javascript and use a modern browser!
You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
Lisa Kuitert, hoogleraar Boekwetenschap in Trouw van 22 juni: 'Het papieren boek is nooit weggeweest. We kopen nu net zo veel boeken als eind jaren zeventig.'
prof.dr. E.A. (Lisa) Kuitert

De boekenomzet, vanaf 2008 in een daling, kent sinds vorig jaar  weer een groei van 3,5 procent. Zestien grote boekwinkels van de in 2014 omgevallen keten Polare maakten met hulp van crowdfunding een doorstart. Het papieren boek is sindsdien weer zichtbaar voor het winkelend publiek. Kuitert: 'Het is een teken van de voorzichtige herwaardering van het papieren boek. Lezers willen een boek voelen, zien, ruiken, doorbladeren. Ze willen iets authentieks, iets waar ze hun naam in kunnen schrijven, zinnen in kunnen onderstrepen. Het boek herinnert ze aan hun jonge jaren waarin ze boeken verslonden. En  het is ook een manier om via de boekenkast in de woonkamer met hun belezenheid te pronken bij hun gasten.'

Toch is Kuitert niet alleen hoopvol. Jaar na jaar ziet ze de cijfers van steeds minder lezende Nederlanders. Een artikel van 4000 woorden heet tegenwoordig al een longread. Kuitert: 'Kopen we een boek, dan herinnert dat ons aan hoe graag we lezen. Uit onderzoek blijkt echter dat we veel minder lezen dan we feitelijk willen doen. Het papieren boek heeft daardoor ook een signaalfunctie.' Naar verwachting wordt de trend dat we het mooie literaire boek blijven kopen en dat pocketromans, thrillers en boeken met een hoge urgentie op de e-reader worden gezet. 

Marktanalist Gfk publiceerde in 2014 de cijfers over digitaal lezen. Hieruit bleek dat hoe ouder de lezer, hoe hoger het percentage digitale lezers: onder de vijftigers bijna 40 procent, ten opzichte van 14 procent in de leeftijd van 14 tot 24 jaar. Het gemiddelde profiel? Een hoogopgeleide 44-jarige. Waarschijnlijk met een te krappe boekenkast. Kuitert: 'Het zijn vaak twintigers met hipsterbaarden of hipsterknotten hoog op het hoofd die in hippe koffietenten aan hippe versgemalen koffie nippen en aldaar grijpen naar het papieren boek. Een fenomeen dat past binnen de trend van biologische hamburgers, ambachtelijk in elkaar getimmerde meubels, zelf gebrouwen bier en platen in plaats van Spotify. Ze willen niet meer van die hap-snap-wegdingen. Ze willen iets authentieks, iets ambachtelijks.'